الخميس، 10 أبريل 2008

نهاية..يوميات واحد هيسافر

النهاردة يخاص يوم الخميس وهو يوم غريب وعجيب مليء بالاحداث وكأن الاحداث ظلت كامنة لشهر كامل انفجرت النهاردة
صحيت بدري وقعدت مع امي حكيت معاهاشوية وبعدين جالي اتصال علي العاشرة صباحا
الو:د.اسلام
ايوة
انت هتسافر بعد بكرة السبت 12/4 ان شالله من مطار القاهرة رحلة 670 من المطار القديم
سلام
سلام

وجاء الخبر عليا كالصدمة ولو اني كنت متوقع اني ممكن اسافر السبت بس معرفش حسيت زي اللي عرف انة هيموت وعايز يعمل كل حاجة ويكلم كل الناس ويلم كل اوراقة
حالة من الارتباك اصابتني وزادت بعلم امي هذا الخبر السعيد فنشرت في البيت حالة من الطواريء

نزلت واخدت فطاري في شنطتي ورحت علي مكتبة الفاو في الدقي قريت حاجات في اللحوم وبعدها روحت المكتبة الاكاديمية بجوار محطة الدقي كان عرفها ليا صديقي اسامة العايدة وهي فعلا مكتبة محترمة ومليئة بالكتب العلمية الجميلة ..اشتريت كتاب في جودة الاغذية وبعدين ذهبت لمقر الشركة لكي استلم عقد عملي النهائي وتذكرة طيران عبارة عن ورقة A4بيقولوا عليها التذكرة الالكتروني

نزلت وسط البلد غيرت شوية فلوس وجبت شوية حاجات ورحوت علي بيتنا في الهرم ليبدأ نوع من العذاب القاسي جدا اسمة توضيب شنطة السفر ووكلت المهمة الجميلة دية لامي العزيزة ربنا يكرمها
............................................................................
اتصل واحد صحبي :الو اسلام انا عرفت انك مسافر انا جاي من دمياط علشان اشوفك
انا هجيلك عشرة بليل
وفعلا اتقابلنا ف شارع الهرم وقعدنا علي كافتريا واتكملنا وحكينا شوية وبعدين وصلتة ورجعت بيتي اكمل تحضير اوراقي واقرأ العقد وحاجات سفري علي مهل
...........................................
اخيرا النهاردة اتصلح جهاز الكمبيوتر بتاعنا بعد اربعة اشهر قضاها في غيبوبة مرضية شديدة اثر فيرس خبيث اتبعتلي من صديق ظريف
..............
جبتلي كارت شحن جديد علشان نكلم الناس اللي نعرفها نقولهم سلام يابشر ونشوفكم بعد الفاصل

وطبعا تلقيت اتصالات تليفونية كتيرة
والاهم بقي ان بكرة يوم الجمعة انا متأكد انة هيبقي يوم مراجيح يامعلم
زيارات ودوشة وظيطة وربنا يعدية بالستر علشان الواحد مش ناقص صداع ..ممكن الواحد يتخنق علي الناس ويطردهم كلهم ربنا يستر

المهم انا طولت جدا عليكم في حكاوي ملهاش لازمة
بس كان الهدف من يوميات واحد هيسافر اني اكتب حالتي وشعوري في هذة الايام ..فشكرا لاستحمالكم كلامي الرخم
واحب بقي في اخر الكلام
ارمي سلام كبير جدا لصديقي العزيز وهو اكتر من صديق
محمد عبد الحي

واشوفكم علي خير

1 التعليقات:

مريووووم العقل كلة يقول...

السلالالام عليكم
انا سعيدة جدا لزيارتك لمدونتى مع انها مفيهاش حاجةواحب اعلق على موضوعك

انا حصلى موقف مشابة ليك بس انا كنت عارفة انى مسافرة بس الفيزا لسة مطلعتش ولقيت اخويا بيتصل بيا الساعة 8بليل قبل السفر بيوم وبيقولى طيارتك الساعة 3 عصراتانى يوم والمفروض كان لسة السفركان بعد اسبوع
وسافرت الحمد للة ورجعت بالسلامة
حمدللة على السلالالالالامة
سفر موفق ان شاء اللة