الاثنين، 12 مايو 2008

و الله إسلام و حشني

شهر دلوقت من ساعة تدوينة إسلام و أنا كل ما أدخل المدونة أقول يمسيك بالخير يا إسلام ؛ كنت عاملنا حس و سط المدونات

شهر دلوقت و لا حس و لا خبر برغم أن بلاوي زرقا كتير حصلت إضرابين و اعتصام الدكاترة و الغلا و الحمامات اللي لسة مقفولة و الامتحانات اللي دخلت .. و برضه محدش فينا كمدونين بيطريين علق أو أتكلم


علشان كدة بأقف قدام بيطري بمزيد من الإجلال و التوقير لأني بألاقي فيها كل انعكاس و لو صغير لكل حاجة في مصر .. حتى مثقفينها أنتخوا و ريحوا التيتا


عم ماهر مشكورا بيدخل يعمل بوستات و يحفظها مسودات ، و عمرو و كفراوي عاملين فيها مهمين و مش فاضيين وكريم و نور شايفين أن المدونة فيها تخبيط كتير و أن قريب جدا بمجهوداتي و مجهودات عمران و هتبقى مدونة سكس .. ما فيش غير رفيق عمري عمران هوة اللي نصفني بتدوينة ، هية صحيح واحدة بس كما قال القائل "ولا بالقصر ولا بالطول ، الرك عـالمفعول " فشكرا يا عم عمران


أصدقائي المقربين يعرفوا أن عندي حاجات لم تنشر سواء البضانيات أو الأميات البيطرية أو حتى رباعيات الحب و البضان .. حاجات كنت على و شك تدوينها بعد الامتحانات الأخرانية لولا صحوة مفاجئة لضميري . لكن دلوقت ، و لأن الظروف ظريفة زي ما أنتوا عارفين و كل امتحانات و أنتوا طيبين .. قررت أنشر أجزاء من رائعتي النثرية "كفاحي" المذكرات النفسية للعبد لله أثناء تواجده في غابة الطب البيطري جامعة القاهرة ، و الله المستعان


شفت يا عم إسلام بعدك و صلنا لأيه




1 التعليقات:

د.جيفارا يقول...

السلام عليكم ورحمة الله

صديقي العزيز جدا جدا: محمد عبد الحي سلاماتي الحارة وفعلا نفسي اشوفك يامعلم وانت عارف ان عمر مااختلاف الاماكن وبعادها يباعد اللي بين القلوب

متتصورش انا فرحت اد اية لما شفت سلسلة كفاحي بتاعتك وهي علي المدونة ..اول ماقريت كفاحي فاكرة كنت ف سنة رابعة كلية والساعة كانت2 بليل وفضلت سهران لغية مخلصتها واذ بدموع تنزل من عيني خلسة مني لم اشعر بها وانا ف نهايتها وتمنيت ان لو كل الناس يقروا ويعيشوا القصة الواقعية دية اللي بعتبرها لحظة صدق مع النفس نادرة الوجود
وانا متأكد انك انت حالة فريدة ومتميزة بلاقي فيها الصديق والقريب والمعلم.انسان يمكن ناس كتير متعرفش عن كتير بس انا شايفك واحد كسب مصداقيتة لنفسة ودية حاجة صعبة المنال

افتقدك كثيرا صديقي ولكن اشواقي ليك اكثر

بالنسبة لمصر (قاهرة المعز)علي رأي حببنا الكبير جمال الغيطاني.. فأنا بيتحطم قلبي يوميا علي اخبارها وخصوصا بعد ماجيت السعودية وعرفت اد اية مصر دية عاملة زي الواحدة الجميلة جدا الذكية جدا اللي فيها كل مقومات انها تكون افضل واجمل دولة وف نفس الوقت يغتصبها راجل دميم الخلقة ويضربها بعنف حتي تدمي وتغور كل قوها يوما بعد يوم.. ومقدرش اقول غير (عمار يامصر) علي اللي بيحصل فيها دة كلة ولسة صامدة

انا هحاول علي قدر المستطاع اني اواصل التعليق والكتابة معاكم ف المدونة ولكن اعذروني لضيق الوقت والظروف

واشوفكم بعد فاصل قصير او طويل(الله اعلم)

اسلام عبد الخالق
السعودية -جدة