1-التجليات:
موضوع غريب صحيح أني اتكلم عن هذا الرجل ولكن الاغرب اني متكلمش عنة بعد ماقريت رائعتة(التجليات)ومن بعدها شربت من نهر عذب متواصل الافكار بين عبق الماضي ونضارة الحاضرة ونعومة المستقبل
انة الكاتب والاديب (جمال الغيطاني) انا أصريت اني اكلم علية شوية لان فعلا الراجل دة ياجماعة مش واخدة قيمتة وحقة في هذا المجتمع الضال واصبح مثل ماسة يلعب بها طفل مصابة بالبلاهة ولايعرف قيمة مافي يدة...ماهذا الفكر الذي يجمع الم الماضي وتساؤل الحاضر وحيرة المستقبل يجمع بخيوط من ذهب بين الصوفية وحب أل البيت وسيدنا الحسين او مولانا الحسين كما يحب ان يسمية وبين الاشتراكية وعبد الناصر الذي يعتبرة وجة مصر الاول والاخير
لمن يريد ان يعرف عن الادب المصري شيء وعن التاريخ العربي الاسلامي الجميل شيء وعن اجمل الكلمات واسماها شيء فليقرأ لهذا الرجل شيء..تحيات الي كاتبنا الكبير جمال الغيطاني
...................................................................
2-الفلكلور:
سؤال كل مااشوف واحد غاوي ادب علي ثقافة اروح اسئل بشدة كطفل يريد اجابة علي سؤال جنسي محرج
هو فين الفلكلور او الفن الشعبي بتاعتنا بتاع مصر؟؟
فوجئت وانا في احدي متاحف القاهرة الفنية الكبري انهم عاملين مكتبة للاجانب اللي عايزين يتعرفوا علي وجهة مصر الثقافي فضمت المعروضات شباشب وسبح وخرز ازرق وكام اسطوانة لفيفي عبدة باعتبار انها تمثل الفن المصري اللي هو الرقص الشرقي
ياتري هو دة فن مصر الشعبي؟؟يتمثل في فيفي عبدة وسعد الصغير وشعبان عبد الرحيم.زأني والله لاجد اننا جعلنا الفلكور بدل من طفل جميل مدلل نتفاخر بة وسط الامم..جعلناة كائن ممسوخ المعالم تتقزز النفوس وتقشعر الابدان من رؤيتة
لقد فتنت بدولة مثل اسكتلندا من الفن الشعبي لها المتمثل في موسيقي القرب الشهيرة والعرض المميز البسيط اللي خلي الواحد اول مايتتقال اسكتلندا يفتكر هذا العرض
وسيظل السؤال يحيرني :أين الفن الشعبي المصري
أين السمسمية وأين الفنون الاستعراضية المصرية الخالصة واين الليلة الكبيرة
............................................................................................
3-قلب و4 رجول:
اتعجب أحيانا وأتسائل كثيرا أية اللي يخلي قط من القطط ولا خروف من الخرفان يعجبة أنثي معينة ويروح لها ويظهر عضلاتة وفحولتة ويعرض عن اخريات في نفس صفيحة الزبالة لو قطط او في نفس القطيع
بالرغم ان مفيش واحدة فيهم مثلا حاطة ميك أب او لابسة ضيق او حتي ليها عقل تقدر تقنعة وتسحرة بأفكارها...أكيد هتقولي يابني دة مش حب دة فكر غريزي من الدرجة الاولي وأنا اتفق معاك شكلا واختلف مضمونا .طيب ممكن تقولي لية الانثي البشرية بتتفنن في ابراز معالمها الانثوية وتتظاهر اذا رأت انها شدت انتباة احد من القطيع الذكورية البشرية بأنها تغطي نفسها او تنظر لة باحتقار علي اساس انة المفروض مايبصش
هو دة بردة مش فكر غريزي
الأربعاء، 2 أبريل 2008
عل المصطبة
الاشتراك في:
تعليقات الرسالة (Atom)
2 التعليقات:
بص يا صديقي .. عاوز تشوف فلكلورك روح المتحف الزراعي اللي في الدقي
هامش : اللي عمل المتحف ده كان الأنجليز أيام ما كانوا محتلنا و ن ساعتها ما أتغيرش حتى رسم الدخول لسة ببريزة
أو لو كنت مثقف شوية هتلاقي كتب زي :
The Moulids of Egypt
by McPharson 1941
أو
Upper Egypt
by Winfred Blackman 1927
أو
Modern Egyptians , their tradditions & way of life
by E.W.Lane
الهيئة العامة لقصور الثقافة عاملة سلسلة حلوة جدا للأدب الشعبي
تصدق .. أنا في مرة قريت كتاب أسمه ياليل يا عين بتاع الأديب يحيى حقي
بيحكي فيه أنه في الستينيات الصين ولا مش عارف اليابان حبوا يعملوا تبادل ثقافي مع مصر فقاموا عاملينلنا زيارة و قدموا حفلة فيها تراثهم
الناس عندنا شافوا التنانين و الناس اللي ملونين و شهم و الراقصين اللي تحس أن رجليهم مش لامسة الأرض جالهم تخلف
و قعدوا يصوتوا و قالوا إحنا هنرد الزيارة أزاي .. لأن ما كنش فيه في الوقت ده أي حاجة أسمها فن شعبي في مصر
المهم وزير الثقافة كلف يحيى حقي أنه يعد للحفلة بتاعتنا هناك (وانتوا عارفين أياميها محدش كان يقدر يقول لأ و إلا كان يبقى خاين للأشتراكية و عديم المسؤلية ) فقام عم يحيى سلم أمره لله و قعد سنة لف فيها على جميع موالد مصر قبلي و بحري و سيناوي لم منها المغنيين و فرق الرقص زي السمسية و الرقص السيناوي و النسوان اللي بتغني بالطبلة في الحنة و حتى المعددات .. وحاول يطلع منهم بأي حاجة تنفع تتقدم هناك
الأفيه أن دي كانت بداية تأسيس فرقة رضا للفنون الشعبية اللي راحت عرضت هناك رقصة عن أسطورة ياليل يا عين المصرية
الان يمكنكم الحجز والاقامة في افخم فنادق العاصمة المصرية فندق كونراد
00201009228491 – 002022662496
إرسال تعليق